JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Vill så 'exotiskt'...

Postat av
Sofie
(sofie.qwarnstrom@telia.com) den
19/06/01 - 15:13

Jag har läst igenom alla frågor o svar här..Men har trots allt många frågor. Ex. om man kan så en vanlig kaffeböna som man kan mala till kaffe? Eller är de preparerade på ngt sätt? Liksom kiwi, kan man ta de små fröna som finns inne i kiwin eller måste man köpa färdiga små plantor. Jag har fått för mig att det är dyrt att köpa lite mer "exotiska" plantor, med tanke på att de kan dö..(feg =) ) Kan man så vad som helst av alla frön man finner i frukter? Hur är det med banan, det finns juh något som liknar ett frö i botten på bananen, är det obrukbart?
Skulle vara tacksam för svar, det finns inget så rofyllt som att plantera lite mer ovanliga växter och sedan se dem växa upp!

Vidaresändning av svar:

o
RE: Vill så 'exotiskt'...

Kaffebönor kan endast sås om de plockas direkt från busken eftersom de förlorar sin grobarhet snabbt. Bananerna i affären är sterila = de har inga frön, bananens frön är flera centimeter stora. kiwifrön går bra att strö ut på en fiktig yta av såjord och sätta en plastpåse över, de växer bra men man kan inte förvänta sig att få frukt eller att de kan övervintra utomhus.

o

Hej!
Jag vill föreslå dig en bok som verkar vara svaret på dina frågor: Ralf Efraimssons "Att så kärnor och frön", den är utgiven av Natur och Kultur och var på bokrean så där den finns kvar kostar den bara ca 60 kronor. Den är kul och full av svar på sånt som du undrar och kommer att inspirera till mer!
Ha så kul!

o

Hej!
När vi gick in i ett nytt millenium tog vi tillfället i akt under nyårsafton att samla på oss alla de frukter som gick att få tag på i affärerna, här i Malmö. Det blev en ansenlig hög med frukter, som vi medvetet tog frön/kärnor ur. Vad som fortfarande växer, med mer eller mindre gott resultat är litchis, carambol, något stort åbäke som vi tappat namnet på (skars ned nyligen när det nådde taket, men kommer igen), fikonkaktus och fikon.
Vi stoppade alla fröna i en sålåda med mager jord och väntade och väntade och när våren kom spirade de i sålådan varefter en del dog vid omplantering och en del hade redan ruttnat bort. Några som vi försökt med tidigare är mangons stora kärna och banan men gick inte nu heller. Vi försöker på olika sätt, torka fröet innan sådd, frysa fröet (pinje) så direkt, under plastpåse för fukten skull etc. Ibland lyckas det ibland inte. Det roliga är att testa, så lycka till med fruktätandet!

o

jag har en kiwi som nu är 12 år gammal och som såddes genom frön från en kiwifrukt. däremot får jag ingen frukt. kiwiplantan har jag två gånger skurit ned och den har hela tiden stått i ett isolerat uterum. nu har jag den ute och det verkar som om den blir både kraftigare och grönare ute. jag vet ej hur jag skall göra nu till vintern? tacksam om du vet hur jag gör.
mvh

o

Hur planterar man en banan?

o

De bananer som man köper ute i handeln är obefruktade och innehåller inga frön. Fröna får man köpa från någon fröfirma. Bananfröna är ofta ganska stora ca 2 x 1cm (storleken på fröna kan variera mellan olika sorter). En firma som säljer frön till dvärgbanan som blir max 1m hög är IMPECTA.

(annars så kan man ofta hitta små bananplantor ute i handeln som inte kostar så mycket.)

Du kanske vill titta på: IMPECTA

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network