JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Kaprifolskötsel och flyttning av perenner

Postat av Matilda_Pyk Skåne/Sweden (My Page) den
28/06/02 - 19:48

Hej.
Letar och letar i mina trädgårdssböcker efter hur och om man kan ta skott och få nya plantor av befintlig kaprifol. Hittar inte riktigt vad jag söker. Jag har alltså en gammal som doftar underbart och som jag skulle vilja föröka och skapa en hel häck av så småningom. Har även en nyare liten som tyvärr inte doftar alls. Den stora är i behov av beskärning, och jag tänkte ta en hel del då. Har läst att man kan beskära som blåregn, till ett litet träd. Det blir då en hel del spill, inte bara dåligt, kan jag använda det? Hur gör jag då. Den är bitvis lite trött och torr.
Nästa fråga; Jag frågade en gång om man kunde flytta stockrosor och fick till svar att det går bra, men inte när de blommar. Är det en allmän regel för perenner? När är bästa tiden för flytt? Min önskan är att flytta en enorm pion, väldigt vacker, men den tränger ut allt annat och borde få en egen tron... har fattat att den egentligen inte gillar att flyttas alls...
En sista fråga; Frön från tex. lupiner som jag samlat ihop och vill peta ner i jorden för spridning, ska de torkas först?
Med vänlig hälsning
Matilda

Vidaresändning av svar:

o
RE: Kaprifolskötsel och flyttning av perenner

Kaprifol går bra att föröka med avläggare, ta rankor skrapa lite på undersidan och tryck ner det skrapade i marken och lägg över en sten då kommer det rötter där på rankan som sedan kan klippas bort från moderplantan. Efterom rankan är lång kan man trycka ner en ranka flera gånger i marken och få många plantor från en ranka. Bra tid att göra avläggare är nu tidigt på våren. Nästa år borde det finnas tillräckling med rötter på rankorna för att de ska kunna klippas loss.

Även blåregnet går bra att föröka med avläggare. Det går även att prova med örtartade sticklinar ca. 15-20cm långa som sticks ner i stora krukor med porös såjord, vattna och sätt en plastpåse över.

Perenner går bra att flytta vår och höst + helst inte när de blommar. Pion flyttas bäst i september. Ta med så mycket som möjligt av rotklumpen och plantera den på samma djup som nu, planteras knölen för djupt uteblir blomningen. Efter en flytt kan pioner tjura i flera år innan de behagar blomma.

Lupinfrö ska slängas ut färskt, sedan måste fröna gå igenom en vinter för att gro. Härmning av naturen är alltid bäst, frön brukar aldrig behöva torkas för att gro, man måste bara torka om man ska lagra frö. Första året blir det blad andra året blir det blommor. Lupin bör undvikas i blomsterängar eftersom de höjer näringshalten i marken och ängsväxterna vill ha mager mark vilket har till följd att lupinerna konkurrerar ut dem.

Du kanske vill titta på: avläggare

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network