JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
dränkt yucca

Postat av idjori 7 (My Page) den
20/07/08 - 5:16

På min senaste långresa passade min syster mina blommor och övervattnade min stora yuccapalm ordentligt. När jag kom hem var krukan full med vatten så yuccan har alltså stått i ett vattenbad i nära 3 veckor. Den har tre stammar, varav en har tappat bladen helt (de lossnade för att det var för blött) och trycker man på stammen kommer det lite vatten ur den. Den har nu stått i nästan 3 veckor för att torka ur, men jorden är fortfarande blöt. Finns det någonting jag kan göra för att rädda den? Nåt sätt att torka jorden snabbare eller liknande? Vid soliga, varma dagar ställer jag ut den på balkongen en stund så den får solljus på jorden. Är den dränkta stammen helt död och ska jag i såfall ta bort den eller låta den vara? På sidan av den dränkta stammen har det nämligen skjutit upp ett litet skott ur jorden. Kan hända att det kommer från den "döda" stammen och att det alltså finns hopp.
Alla mina övriga blommor har repat sig bra efter min blomvakts misskötsel och blomflugorna som jag fick på köpet är nu borta, men yuccan mår fortfarande dåligt och jag vill inte att min första stora "möbelväxt" ska dö tack vare en sån simpel grej att jag inte var tillräckligt noga med att instruera min blomvakt om skötseln. Tips vore otroligt uppskattat

Vidaresändning av svar:

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network