Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum
| Skicka ett svar
Skötsel av olivträd
| | |
Postat av ebbelina Skåne (My Page) den 22/07/06 - 7:23
Hej
Jag har precis köpt ett olivträd på en dryg meter som är fullt av små oliver, de flesta som knappnålshuvuden (i plast) men några stora som olivkärnor. Finns det en chans att de hinner mogna under sommaren? Det står i skyddat läge på min altan med mycket sol.
Kan man sätta trädet i en större ytterkruka på en upp och nedvänd kruka, lägga en disktrasa mellan dem som suger upp vattnet och ger en jämn fuktighet nerifrån under sommaren eller blir det för mycket vatten (jag är glad för självvattnande krukor...)?
Måste man ha mer än ett träd eller finns det olivsorter som pollinerar sig själv? Jag vill ju gärna ha frukt om jag lyckas få det att övervintra.
Övervintringen är ett stort problem. Jag bor i marklägenhet utan tillgång till ett svalt utrymme under vintern.
Kan man sätta krukan i frigolit och svepa in plantan i bubbelplast eller liknande? Jag bor i Skåne utan så värst kalla vintrar och jag har en skyddad solig hörna på min altan som har plank på båda sidor och en häck mot framsidan med en liten öppning ut i trädgården - det är alltså i stort sett helt vindskyddat. Taket skjuter ut en dryg meter så det är även skyddat för snö. Om det står utomhus bör väl ljuset räcka, bubbelplasten släpper ju igenom det?
Tänkte även låta min änglatrumpet övervintra i samma "låda" om det är lämpligt.
Det räcker väl att vattna ett par gånger i månaden under vinterhalvåret?
Jag är tacksam för alla råd jag kan få för att få trädet att överleva, blomma och bära frukt igen.
Mvh Stina |
Vidaresändning av svar:
RE: Skötsel av olivträd
| | |
| för att stimulera blomning ska oliver utsättas för frost , vilken zon bor du i ?? . bor du i 1-2 så gräv ner krukan i marken och köp grön vinter väv och vira in trädet i det (tjocktlager) . mina oliver där ute har bara fått snö som skydd och kallast -15c men dom är lika gröna och fina i bladen och bryter man av en kvist är även den grön inuti . det är en risk men det kan gå . änglatrumpeten hade jag inte övervintrat ute visserligen kan en del sorter komma igen från rötterna om man har tur , men det är inget man ska sträva efter plus så fryser blommanlagen bort och det tär på plantan i längden att ha den ute vintrarna igenom . bubbel plast släpper inte igenom fukt och det gör att växten ruttnar och senare i försvagat skick fryser bort . viktigt på vinter men olivträd och kyla är att det är trott i kronan och nere i jorden . |
|
|
|
|