JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
vinranka

Postat av
andrej
(andrejslomian@hotmail.com) den
7/08/01 - 7:18

hej!
hur förökar man en vinranka? kan man göra det i sammband med höstens beskärning? hur går man till väga? finns det en bok som innehåller allt detta?

Vidaresändning av svar:

o
RE: vinranka

Enklast att föröka vinranka är avläggare. Runt midsommar så tar man en lång ranka som når ner till marken. Man skrapar lite på barken(gärna i närheten av ett blad) och trycker ner den skadade delen neråt i marken och skottar upp jord över, och lägger en sten på, toppen på skottet ska sticka upp ur jorden, men rankan ska fortfarande sitta fast på moderplantan. Hösten året efter så brukar det finnas rötter på rankan som då kan klippas bort från moderplantan och flyttas till annan plats.

Det finns böcker om vinodling som kan lånas på biblioteket, beskrivning av andra förökningssätt ex. sticklingar, ympning mm. kan finnas i dem.

o
RE: vinranka

jag har även när jag klippt av rankor stoppat flera i vatten och lyckats få rötter. jag har bytt vatten ofta för att få syrerikt vatten.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network