JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
shersmin

Postat av
Åsa
(barresater@delta.telenordia.se) den
14/08/01 - 14:05

Jag har en buske på min gård som jag har förståt är en shersmin buske. Den är väldigt vildvuxen och ca 4m hög. den blommar i juli/aug. Små vita blommor som luktar jättegott. Nu undrar jag hur man beskär den eftersom den är så väldigt vildvuxen? Och hur jag gör om jag vill ta "skott" från den??
Tack på förhand //Åsa

Vidaresändning av svar:

o
RE: shersmin

Schersmin är en sådan växt som egentligen ska beskäras lätt varje år så man inte får förväxta exemplar. Men man kan föryngra den genom att på vårvintern klippa bort 1/3 av grenarna ända nere vid marken, man försöker spara de yngsta grenarna och så gör man så i några år tills busken är föryngrad. Sedan kan man hålla den ung genom att varje vårvinter klippa bort några av de äldsta grenarna.

Sticklingförökning: toppsticklingar skördas i maj-juni ca 15cm långa. Ta bort bladen längst ner på stjälken, skär en ny snittyta och stick ner den djupt i porös såjord eller torv blandat med sand. Vattna och lägg plast(gärna mjölkvit) över, ställ lådan varmt och ljust men ej i direkt solsken. Sedan är det bara att vänta det kan ta några månader för sticklingen att rota sig.

Har du grenar som lätt går att böja ner till marken kan du på försommaren skrapa lite på barken och trycka ner den skadade ytan mot markytan och skotta upp lite jord, sedan lägger man på en sten så skottet hålls nere. Toppen ska ej vara under markytan. Hösten därpå brukar det finnas rötter och den nya plantan kan klippas bort från moderplantan och flyttas.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network