JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Blåregn, vad gör jag nu?

Postat av Matilda_Pyk Skåne/Sweden (My Page) den
1/08/02 - 16:15

Hej!
Sådde blåregnsfrön i våras, ett har blivit en liten planta, ca 15 cm hög, som står i en kruka i växthuset. Min tanke är att den så småningom ska bli ett träd. Alltså stammas upp och stödjas... Men, vad gör jag nu? Ska jag låta den vara kvar i krukan över vintern, eller sätta ut den på sin framtida plats? Om den skall vara kvar i krukan, kan den stå i växthuset eller ska jag ta in den? Hur ska den behandlas vintertid? Och - ska jag redan nu "bekära" eller riskerar jag att den blir ett Bonsaiträd då? Tacksam för hjälp!
Vänliga hälsningar Matilda

Vidaresändning av svar:

o
RE: Blåregn, vad gör jag nu?

Är den bara 15cm hög är det nog bäst att övervintra i växthus + inte beskära så små plantor, när man ska ha en växt på stam brukar man vänta med att toppa plantan tills den har nått önskad stamhöjd. Har du jordbädd i växthuset kan du gräva ner hela krukan. Täck gärna plantan lite med ex. löv när vintern kommit så ytan på jorden är lite frusen, bästa täckningen är snö men det är ju sällan det blir speciellt mycket snö i skåne. Men skulle det komma snö skotta in snön i växthuset över blåregnsplantan, snö är den bästa isoleringen.

Inomhus tror jag inte plantan trivs speciellt bra om du inte har möjlighet att ställa växten svalt (några plusgrader) + ev. med extra belysning.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network