JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
näring till banan planta.

Postat av
eddy mena
(eddy@mena.as) den
22/09/01 - 3:47

Hej
Jag skulle vilja veta lite mera om vad man ska ge banan
plantan för näring. N.P. K vilken av dom här tre näringar ska jag ge dom? Med vänliga hällsningar Eddy

Vidaresändning av svar:

o
RE: näring till banan planta.

Alla 3, N=kväve P=fosfor K=kalium, alla växter behöver kväve, fosfor och kalium + massor av mikronäringsämnen som ex. järn, mangan, fosfor mm. Tar man bort ett ämne, ex. ett så litet ämne som bor så slutar plantan att växa och kan dö.

Nu på hösten och vintern behöver man inte gödsla krukväxterna, man behöver bara gödsla på våren och sommaren då växterna är i tillväxt. Själv tycker jag att någon av de ekologiska växtnäringspreparat som finns för krukväxter är toppenbra. Ex. på KRAV-godkänd näring är Biobact, Bycobact, och ICAs kravgodkända näring tror den tillhör SUNDA märket. Den ekologiska näringen tillför även nyttiga bakterier och mikroorganismer som växten mår bra av. När du gödslar använd en svag dos näring varje gång du vattnar istället för en hel dos en gång i veckan, då finns det ingen risk att du bränner sönder rötterna.

Bananplantan är dock lite kinkig att få att må bra på vintern, ställ den gärna lite svalare och ge den extrabelysning som placeras ca. 30cm ovanför växten, lysrör eller energilampa. Använd inte glödlampa eller halogenlampa då kan växten brännas sönder.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network