JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Vildros och bigarråträd

Postat av
Berit Svensson 7
(bimsvensson@swipnet.se) den
16/09/01 - 4:22

Hej!

Jag köpte för ca tre år sedan en ros av s k vildrostyp. Det har blivit en rätt stor buske av den men inga blommor. Vad gör jag för fel? Hur ska jag t ex beskära den?
Mitt bigarråträd blöder, en del grenar är helt vissna och barken är helt uppfläkt på vissa ställen. Beskärning har alltid gjorts på sensommaren eller hösten. Trädet är ca 20 år. Är det dags att hugga ner det?

Vidaresändning av svar:

o
RE: Vildros och bigarråträd

Vildrosor ska man beskära mycket lätt och endast gallra ur några grenar varje år när björken har musöron. Många vildrosor blommar på fjolårsskotten så klipper du ner grenarna så klipper du även bort blomanlagen.

Körsbär och bigarrå drabbas ofta av gummiflöde om de inte trivs, om jorden är dålig, dålig dränering hårt klimat, för hård beskärning mm. Uppfläkt bark tyder på frostskador. De vissna grenarna tyder på svampsjukdomen blom och grentorka, dessa grenar bör skäras in på frisk ved. Ger trädet fortfarande frukt så låt det stå kvar. Ger det dåligt med frukt ta bort det och plantera då inte körsbär eller plommon där trädet har stått då mår det bara dåligt av jordtröttheten.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network