JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Thuja Brabrant som dör

Postat av regnskur (My Page) den
12/09/03 - 9:09

Förtvivlad ägare av Thujahäckar

Bor i zon 4 i södra Sverige. Har Thujahäck (Brabrant) på tre sidor av tomten. (totalt ca 90 löpmeter) Under de tre senaste åren har den ena plantan efter den andra dött på en av dessa tre sidor (mot öster). Den drabbade sidans plantor är planterade för ca 5 år sedan. De andra häckarna är planterade tidigare. Nästan alla plantor har nu dött
på den östra sidan. Nya har planterats in efter hand. Nu ser det ut som att de första som omplanterades för 3 år sedan också börjar dö. Nu har även de två tomtsidorna som klarat sig hitintills börjat att drabbas. (Tre plantor)
Dessa drabbade plantor är ca 8 år.

Förloppet är att en Thuja mitt i häcken plötsligt börjar se lite vissen ut. Oftast så börjar det med att en större gren eller stam gulnar medan resten av Thujan ser grön och frisk ut. Därefter gulnar ytterligare en stam osv. Efter en till två månader har hela plantan dött. Därefter kan en planta på ett helt annat ställe i häcken drabbas.

Jag har vattnat plantorna när det varit torrt och de står i bra jord. De flesta plantorna står högst upp i en slänt. Jag har planterat och skött plantorna med omsorg. Jag har dock inte gödslat dem på flera år.

Det finns flera andra trädgårdar i närheten som har grönskande häckar av samma sorts Thuja. Dock ej några grannar.

Jag har frågot på två plantskolor och en expert har varit och tittat. Ingen kan ge någon förklaring men två tänkbara orsaker som nämnts är svamp respektive
katter som markerar revir. (det finns mycket katter här)

Det kanske kan vara intressant att jag de senaste åren även har problem med att syrener i en häck med bondsyrener hela tiden dör genom att stammar här och där vissnar efter hand. Även små skott drabbas. Jag får kontunierligt såga ner stammar. Det kommer dock nya skott från roten. Jag har också problem med att mina svarta vinbärsbuskar (Öjebyn) har dött. Desutom mår mina Rosenhagtorn dåligt sedan några år, och verkar kämpa för livet. (Just detta har jag sett i flera trädgårdar. Jordmånen är bra och kan väl karakteriseras som lerblandad med ett jordlager på ca 50 cm.

Vad ska vi ta oss till?

Vidaresändning av svar:

o
RE: Thuja Brabrant som dör

Jag funderar om det kan finnas någon som giftsprutar åkrar i närheten eller om vägen saltas,jag har sett hos en granne där växterna dött han hade vägverket i närheten och ett saltförråd.vad har funnits på din tomt tidigare (om det är en ganska nybyggd kåk du har)om du har etablerade bondsyrener som dör så är det alarmerande de brukar klara det mesta.hör gärna av dig jag kan fundera vidare åt dig

Roger

o

Hejsan!
Jag håller med föregående,, Etablerade Syringa vul. som dör ner, Thuja brabant är Starkväxande,Tålig tål även salt och vind relativt bra..Katt teorin tror jag inte på men däremot svamp eller virus. Du kan se Oxbär drabbas på liknande vis efter milda vintrar...Rosenhagtorn Crategus är åxå känd för dessa problem,där är det virus som spökar..

Du kanske vill titta på: www.sandersson.com

o

• Postat av ulrog middle of Swede (My Page) den
    1/01/04 - 13:40

Stackars er! Jag håller med föregående, det är något som är galet.... kattpink kan göra att thujorna ger upp någon nedre gren (som katten pinkar på) men inte hela. Jag har flera hundra meter thujahäck och grannkatter som .... så och min och andras hundar *suck*
Jag fick liv i min thujahäck nä rj ag flyttade in med: massor av vatten (de hatar torka) algomin en näve per planta nästan (stimulerar rotutvecklingen och höjer immunförsvar och friskar upp rent allmänt. Mylla ned det!Till för dessutom kalk. Och så hösnskit förstås. Men de sjuka skulle jag inte gödsla. Och du ska nog inte plantera några nya dör gamla har dött...det är väl ett ganska gott tecken på att det är något riktigt lurt i jorden.
Hoppas du får stopp på eländet!
Ulrika

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network