JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Hur blir jag av med björnloka!

Postat av
Miche
(mollean@hotmail.com) den
3/10/01 - 12:31

Vi har strax utanför tomtgräsen ett stort bestånd av björnlokor (verkar inte vara jättebjörnloka, eftersom de är ungefär 2 meter höga)!

Hur ska jag bära mig för att bli av med dom? Vilken tid på året är bäst att bekämpa dom?

/Tacksam för svar, eftersom vi har småbarn!

Vidaresändning av svar:

o
RE: Hur blir jag av med björnloka!

Det är väl bara jättebjörnlokan som har den där farliga växtsaften. Jag tror inte att man får utrota växtbestånd som finns på någon annans ägor utan att kontakta markägaren. Björnlokorna är ju viktiga för många djurarter (biologisk mångfald är viktigt). Vill du bekämpa dem så tror jag att du får gräva upp dem för hand så fort de dyker upp ur marken. Är det jättebjörnloka så tror jag att man kan få kommunen eller markägaren att komma och spruta bestånden med kemiska medel. Jag tror du får lära dina barn att vara försiktig i naturen, man kan inte utrota allt som är farligt i naturen, många djurarter är beroende av dem. Man ser ju redan nu problemen med att de flesta nässelbestånd tas bort = man ser väldigt få fjärilsarter numera, det finns flera fjärilar som endast lägger sina ägg på nässlor.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network