JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
amaryllis

Postat av millan64 (My Page) den
8/10/03 - 12:41

När ska man ta in löken från jorden,och hur gör man sen?

Vidaresändning av svar:

o
RE: amaryllis

Man tar in löken innan frosten kommer och lägger den i vanlig rumstemp + mörkt och låter den vissna ner. Lägg sedan löken något svalare och mörkt och låt den ligga och vila. Gå och kolla ibland om det dyker upp en knopp ta fram den isåfall. Normal blomningstid för amaryllis är framåt våren så man bör inte hoppas på blomning till julafton då får man köpa en behandlad lök.

o
RE: amaryllis

• Postat av Mian South Sweden (My Page) den
    9/01/04 - 15:35

För att få blommande amaryllis till julen gör jag så här.
Efter blomman vissnat (i januari) skär jag av blomstängeln och fortsätter vattna löken (med bladen växande) tills jag sätter ut den i trädgården i maj. Där får den stå och blir rikligt vattnad med näring varje gång. I augusti skär jag av bladen och tar ur löken ur krukan, lägger den i en papperspåse på ett svalt och mörkt ställe i några veckor.
I mitten av september tar jag och planterar den i ny jord och vattnar måttligt. Blommar sedan lagom till jul. Har flera lökar som blommar om år från år. Ibland sätter den blom redan på sommaren i trädgården.
Lycka till.

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network