JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Hej! jag undrar om beskärning

Postat av
Claes Norrå - Gävle
(claes.norra@swipnet.se) den
4/10/00 - 13:36

Hej! Jag undrar om beskärning och är jätte glad för ett svar.

Är det OK att beskära plommonträd nu?
Är det OK att beskära äppelträd nu?
Eller när ska det göras?
Med vänlig hälsning Claes

Vidaresändning av svar:

o
RE: Hej! jag undrar om beskärning

Plommon beskärs i aug-sept, de blöder om man beskär dem på våren. Äppelträd beskärs mars-april eller juli-aug. Har man problem med svampsjukdomar på äpple och plommon bör man beskära i juli-början av aug. för då är det torrt i luften och såren läker snabbt.

När man beskär träd så beskär man direkt efter grenens ringkrage, då får man en bra sårläkning och man behöver då inte smeta på någon lac-balsam på såren. Hur man beskär för att inte skada trädet och vart ringkragen sitter hittar du i beskärningsböcker på biblioteket. De flesta av dem har bra bilder och lättförståelig text.

o

Jag undrar hur man beskär en kiwi träd

o

Kiwi beskärs på hösten aug-sept, står den i ett växthus kan den beskäras senare. Kiwi ären blödare och blöder otroligt mycket om man beskär på våren. Det finns inga speciella regler för hur man beskär kiwi. Jag skulle satsa på att ta bort gamla grenar, sjuka och fula grenar och grenar som växer åt ett håll man inte vill ha dem.

o
Hej! jag undrar om beskärning

Hej. Min flickvän har tre svartavinbärs buskar på sin altan som inte har blivit ordentligt skötta på ett par år. Dom nedersta grenarna ligger på marken och buskarna är väldigt yviga. Nu undrar jag när man ska beskära dom? Och hur mycket? Det blir ganska mycket bär på dom, så dom verkar att trivas. Det ser bara så tråkigt ut och bären på dom grenar som liger på marken blir förstörda.

Tack på förhand.

M.V.H Örjan Andersson

o

Juli- aug eller på vårvintern går bra. Ta bort max 1/3 av grenarna, klipp bort grenarna ända nere vid marken. Ta bort de äldsta grenarna inte de yngsta. Fortsätt att beskära bort de äldsta grenarna varje år. Grenarna på en vinbärsbuske bör inte bli äldre än 4år.

o

Jag kan komplettera med att svartvinbärsbuskar, liksom andra bärbuskar samt fruktträd, kan beskäras, och också bindas ner, så att de blir smala på bredden. Tar mindre plats så. Buskens/trädets riktning bör vara nord-sydlig, men det har inte så stor betydelse, då det kommer in sol ändå. Taggiga buskar som krusbär blir betydligt mer lättplockade. Buskar neskura på så sätt kan med fördel användas efter trädgårdsgångar.

o

Vinrankor - hur beskärs de?

o

Kan man beskära en häck av idegran som blivit för hög?
När är det bästa tiden att göra det?
Undrar
Biggan

Du kanske vill titta på: Hej! jag undrar om beskärning

o

Nu på vårvintern kan man beskära idegran, idegran är en av de få vintergröna växter som brukar tåla hård beskärning så det är bara att hugga in.

o

Hej!
Jag undrar när man kan skall beskära en granhäck? Och hur mycket kan man beskära ?
Undrar också om när man kan klippa ned en Måbärshäck, eftersom den blivit gles och ful.
Tack på förhand!

o

måbär går utmärkt att klippa ner nu på vårvintern, måbär tål hård nedklippning bra så den kan klippas ner till 10-15 cm ovanför marken.

Gran tål tyvärr inte så mycket klippning. Man beskär gran i juni-juli då årsskotten har utvecklats. Den enda beskärningen man kan göra på gran är att korta in årsskotten. Man kan inte klippa i äldre ved, gran klarar inte att skjuta nya skott där. Tyvärr förstår inte många som skaffar sig en granhäck att man måste börja med beskärningen medans plantan är ganska liten om man ska ha en tät och fin granhäck. Det går inte att plantera gran och sedan låta den växa fritt i flera år och sedan börja beskära.

o
Hej! jag undrar hur man klipper ner en Gardenia

Hej!
Jag jobbar som Florist och en kumd har en gardenia som b�rjat spreta �t alla h�ll. Hur g�r man f�r att klippa till den, s� den blir lika t�t och fin som tidigare?

Tacksam f�r svar!

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network