JOIN NOW LOG IN
iVillage GardenWeb iVillage GardenWeb THE INTERNET'S GARDEN & HOME COMMUNITY ADVERTISEMENT
Blogs Forums Photo Galleries Ask The Experts Tools & Directories        
Åter till Trädgårdsskötsel i Sverige Forum | Skicka ett svar

o
Hjelp med gladiolus

Postat av Shari_Norway Zone 6, Norway (My Page) den
19/10/02 - 16:12

Hei,

Dette er mitt første året med gladiolus og jeg merket når de blomstret at de hadde bitte små svarte insekter på seg. Jeg har funnet ut at de heter "thrips" på engelsk og kan overvintre på knollene. Spørsmålet mitt er, hva heter "thrips" på norsk (eller svensk) og hva skal jeg bruker for å drepe disse insektene?

På forhand takk,
Shari

Vidaresändning av svar:

o
RE: Hjelp med gladiolus

Thrips heter trips på svenska och efter vad jag kan se när jag söker på trips och blomster + norsk text så verkar det heta trips även på norska.

Trips finns i många olika arter den som går på gladiolus heter Taeniothrips simplex.

Provado brukar ofta fungera mot trips och efter sökningar på norska sidor verkar det som om provado även finns i norge. Men du måste börja behandla när de första djuren dyker upp och sedan en gång i veckan, låt aldrig djuren få en chans att bli vuxna och lägga ägg.

(själv brukar jag även använda bionim när inga andra medel fungerar jag hittar dock inte information om medlet finns i norge men det kan ju ha ett annat namn. På engelska heter det Neem-oil medlet gör så att ohyran inte kan föröka sig normal + de stannar i utvecklingen och på så sätt dör de ut med tiden)

Click here to learn more about in-text links on this page.

iVillage GardenWeb: The Internet's Garden & Home Community  
  iVillage Home & Garden Network